Artikler

Menighedens manglende lydighed
1 Kor 5.4-5
Han skal, når I er forsamlet i vor Herre Jesu navn, og jeg er åndeligt til stede, med vor Herre Jesu kraft overgives til Satan, så det kødelige kan ødelægges, for at ånden kan frelses på Herrens dag.

Dette vers og følgende.....

1 Tim 1.20
til dem hører Hymenæus og Alexander, som jeg overgav til Satan, for at de skulle lære ikke at spotte.
Når jeg siger at menigheden mangler lydighed, så er det især på det punkt, at der fejes ikke for egen dør.

Der mangler i den grad konsekvens, for situationer hvor folk gør så ugudelige ting, meget værre end fx ananias og safira, eller de to eksempler Paulus her kommer med, hvor menigheden bare glatter af, og siger, jamen det er Guds tjenere eller vore egne, dem må vi ikke røre.

Men på den måde sker Guds retfærdighed ikke, vi er sat som husholdere af Guds ret i menigheden, til at løse eller binde den ugudelige, lukke ind eller udelukke.

Men det sker bare ikke i mange situationer.

Der er pastorere der æder flokken og slår dem ihjel, folk mister derfor troen, får varig sår på sjælen, bliver slået fordærvet, men intet sker, det er ikke ret.

Der står et sted at Gud så uretten, hvad der skete, og det behagede ikke Gud, at folk led under uretten.

Der er vers i bibnelen som udelukker folk fra Guds flok, ja Jesus advarer selv dem der forarger Guds børn, forarge er med fortabelse at gøre, bringer folk til fald, ve dem siger Jesus, det var bedre at de ikke var født.

Men jeg vil heller ikke anbefale at folk bare begynder at følge Pauli eksempel, der står nemlig ved Guds kraft at gøre disse ting, dvs hvis vi gør det i egen kraft kan vi risikere at få tæsk enten af de personer eller de onde ånder der driver dem.

Nej, velsign siger Jesus, gå ikke imod, på den måde kan man vinde sejr.

Måske er det en dag din opgave at gøre som Paulus, måske en anden, men det skal være som Gud leder til, og ikke på vores eget initiativ.

Brug af denne hjemmeside © Et kald til bøn 2018 - design: O Madsen Media